Meiland og Valan kan miste snøscootertrasen
Knut Arne Grosås i Sweco as sier det er kommet inn to e-poster fra grunneiere på Meiland hvor grunneier ikke gir samtykke til snøscooterløype på eiendommen. For den ene grunneiers del setter det muligens begrensninger i forhold til kjøring til gapahuken i Bukta, mens det for den andres del gjelder eiendom 46/8 Bakkejord. Utmarka til denne eiendommen er felleseie med eiendommene 46/3 og 46/14 og blir derfor å sperre for traseen fra Svartvannet og over til Storvannet. Det er kritisk for å kunne ha et snøskred sikker scootertrase’.
Det var statsforvalteren som anbefalte/beordret Nordreisa – og Kvænangen kommune til å endre ordningen med at hytteeiere på Kvænangshalvøya må søke om dispensasjon for å kjøre til hytta med snøscooter vinterhalvåret. Ordningen sies å være arbeidskrevende med relativ lav gevinstfaktor for friluftslivet i området fordi det er så få scooterkjørere dette gjelder. Kvænangen kommune sendte derfor i vinter ut en orientering til grunneiere i kommunen om dette hvor de også varslet gjennomgang av regelverket knyttet til snøscooterkjøring i kommunens løypenett.
For Meiland (og Valan) gjelder dette løypa med start i Oksfjord. For denne traseen har Nordreisa kommune ansvar for løypa frem til kommunegrensen til Kvænangen. For Kvænangens del gjelder løypetraseen herfra kommunegrensen og ned til Meiland samt videre til Valan.
Når snøscootertraseen fra Oksfjord runder fjellet, passerer Småvatnan oppe på fjellet og går videre ned til Svartvannet ved Daltindfoten så kommer løypa inn på privat eiendom 46/3-14 og 8. Dette er eiendommer som nede på Meiland har gårdsnavn Lunde, Bakkejord og Gammelgård. Disse tre eiendommer har felles utmark som er på høyre siden av Storelva (når du står med ryggen til sjøen) og som strekker seg over Daltindfoten og helt frem til Storvannet. Det er denne utmarkseiendommen som har en grunneier som ikke vil gi sitt samtykke til snøscooterløype.
Kommunen skal hensynta både friluftsliv-, natur- og dyreliv samt ivareta øvrige interesser lokalt. Viktige friluftsområder skal også vernes mot sterk økning av motorisert ferdsel i utmark. Området vi imidlertid her snakker om har aldri vært viktig friluftsområdet for tidligere generasjoner. Området har vært – og er – et viktig ferdselsområde for generasjonene etter «tvangsflyttingsperioden» som Meiland og Valan opplevde midt på 1900-tallet. Det er vi som er etterkommere av disse som har behov for denne ferdselsåren.
En grunneierrett kan noen ganger med rette brukes, men noen kan også mene at den og kan misbrukes?